Trafiekcijfers december 2022
Vergelijking tussen de periode Dec 2021 en 2022
2021 |
2022 |
Verschil |
|
Commercieel: |
501 |
581 |
+16% |
2021 |
2022 |
Verschil |
|
Bewegingen: |
1.311 |
1.415 |
+7,9% |
Passagiers: |
18.300 |
20.450 |
+11,7% |
Vracht: |
8.998 |
8.436 |
-6,2% |
Vergelijking tussen de periode Jan - Dec 2021 en 2022
2021 |
2022 |
Verschil |
|
Commercieel: |
3.962 |
4.861 |
+22,7% |
2021 |
2022 |
Verschil |
|
Bewegingen: |
23.872 |
24.596 |
+3% |
Passagiers: |
221.161 |
369.363 |
+67% |
Vracht: |
62.058 |
51.192 |
-17,5% |
Commentaar:
BEHOORLIJKE MAAND DECEMBER - REDELIJK JAAR 2022
Met 20.450 passagiers in december werd bijna hetzelfde resultaat als in 2019 (pre covid) geëvenaard.
Het totaal aantal vervoerde passagiers in 2022, nl. 369.363, lag ca 20% lager dan in 2019.
Toen werd er echter op meer bestemmingen gevlogen. Er is een duidelijk herstel van de vliegdrang vanuit Oostende merkbaar.
Op vlak van cargo stellen we ook vast dat er een merkelijke verbetering is t.o.v. het gemiddelde van de jaren 2019 en 2021.
Een late start van het Egyptisch uitvoerseizoen en een algemene wereldwijde terugval van het vrachtaanbod speelden de luchthaven parten.
In vergelijking met andere luchthavens deed onze luchthaven het niet zo slecht.
Niemand mag echter op zijn lauweren rusten. In 2023 moeten de cijfers omhoog.
Qua passagiers zal men het jammer genoeg met slechts 12 bestemmingen moeten waar maken.
Hoog tijd dus om voor de volgende jaren bijkomende trafieken aan te trekken als men de objectieven van de Vlaamse regering wil halen.
De oplevering van de nieuwe vrachtinfrastructuur van Versluys Logistics in de eerste jaarhelft van 2023 zou
een nieuw impuls moeten geven qua cargo-activiteiten en tewerkstelling.
Ook hier dient men er rekening mee te houden dat er veel concurrentie is en men geen vliegen vangt met azijn.
Er zal heel creatief moeten gewerkt worden, waarbij alle betrokkenen aan één zeel trekken.